Translate This

 

APRS-FUN met de Kenwood TMD710E/GE en THD72.

Translate to English.

Note : De symbolen => <= met een tekst in een afwijkende kleur bevatten een download- of websitelink !

TMD700/710E :

Hier zie je enkele screenshots en foto's van het APRS gebeuren in de auto.(Blauwe tekst zijn ook links)
In de auto werkte ik met een Kenwood TMD710 met een GPS van Holux , de GR213 ,een simpele GPS-muis wat een goede combi is.
Deze muis werd extern gevoed in de auto en voldoet erg goed mede omdat er ook een Sirf Star III rx in zit.
Na een poos met de Holux te hebben gewerkt heb ik een => GPS module in de bedieningskop van de TMD710E gebouwd <=.
Ik heb de kleur van het TMD710-display in het groen gezet omdat groen rustiger is voor je ogen als het donker is.
Er zijn enkele verschillen t.o.v. van zijn voorganger , de TMD700 zoals dat de PC-port geen RS232 aansluiting meer is maar een mini-din.
De kabel is zelf eenvoudig zelf te maken om zelf de TMD710 programmeren of firmware-updates door te voeren in zowel het display of de mainunit.
De GPS-port is nu op het display in plaats wat eerst op de TMD700main-unit zat,iets groter display,meer vermogen op 70 cm : 50 watt i.p.v 35 watt op de TMD700.
Het menu is uitgebreider en de mike die er origineel wordt bijgeleverd is robuuster en met DTMF-mogelijkheid ! De mike die bij de TMD700 werd geleverd vond ik erg iel.
De MC53 die ik heb gebruikt bij de TMD700 heb ik nu ook in gebruik bij de TMD710,deze vond ik wat lekkerder in de hand liggen als de originele mike geleverd met de TMD710.
De bijgeleverde mike bij de TMD710E/GE is wel een stuk robuuster als de mike van de TMD700.
Deze MC53 staat niet in de optieslijst maar werkte op de TMD710 naar tevredenheid met goede rapporten over de TX-audio.
De MC53 wordt helaas niet meer geleverd vanwege de soldeermethode die in de mike gehanteerd is.
En zoals je ziet kan je ook groen als kleur instellen op je display,deze kleur zie je alleen als het wat donkerder wordt.
Overdag vind ik dat het display goed leesbaar blijft wat niet onbelangrijk is.
Voor het luisteren gebruik ik een externe speaker van Nokia omdat de main-unit onder de passagiersstoel is gemonteerd
Als je de volume op dat interne speakertje goed hoorbaar maakt wordt het RX-geluid te vervormd zodat je denkt dat de conus in de asbak rolt bij wijze van spreken.
Dat heeft te maken met het feit dat de main-unit onder de passagierszitting is gemonteerd en dat in combinatie met motor-QRM ......
De ontvangst is goed te noemen alleen naar mijn idee is de ontvanger weleens snel overstuurd als je in de buurt zit van een zendmast die dicht bij de 70 cm aan uitzenden is.
Als ik bij het Olympisch Stadion rij in Amsterdam bij een grote KPN-mast ligt de ontvanger gewoon dicht met een volle s-meter uitslag ruis.
De TMD710 heeft daar ook last van van oversturing op 70 cm bij sterke nabuursignalen,op 2 meter heb ik nooit wat gemerkt.
Wat ik wel jammer vindt is dat Kenwood een beknopte gebruiksaanwijzing op papier heeft geleverd en de uitgebreide gebruiksaanwijzing op CD-rom.
De uitgebreide manual had van mij op papier mogen worden uitgeleverd daar dat voor mij gewoon makkelijker is om te lezen.
Er zijn meer verschillen maar deze vond ik de belangrijkste.
Op de "links"pagina vind je links voor de Yahoo-usersgroup van de TMD710E/GE en een link voor firmwareupdate- en memorysoftware van de TMD710E/GE.

TMD710GE:

Dit type Kenwood verschilt amper met zijn voorganger,alleen er zit een ingebouwde GPS in.Deze GPS is erg gevoelig moet ik bekennen.
Je kan evengoed voor een externe GPS-muis kiezen als je dat zou willen maar deze GPS is zeker toereikend.
Verder heeft Kenwood een DC-block bij de keramische filters geplaatst daar bij de vorige versies een probleem na gebruik van jaren zich voordeed bij de RX.
Heb het zelf ook gehad en dat kan best wat kosten meebrengen (€100-150,- afhankelijk van de reparateur) .
Op dit moment heb ik nog geen problemen gehad met oversturing zoals eerder beschreven bij de TMD710 maar ik ben nog niet bij de betreffende locaties in de buurt geweest.
Wel heb ik de originele mike in gebruik want de MC53 is half defect , het toetsenbord wil af en toe niet meer.
Microfoon is lekker in het gebruik alleen de mikebeugel is wat onhandig om de mike op te bergen,je moet wat moment geven om de mike in de beugel te klikken.
De beugel vastzetten in kunststof met zelftappers kan ik niet aanbevelen omdat er op den duur speling komt te zitten in de gaten waarin je de mikebeugel hebt geschroefd.
Wat mij opgevallen is dat je bij dit type moet oppassen met zelfgemaakte verlengkabels voor de mike.
Ik had een zelfgemaakte verlengkabel maar ik kreeg al snel in de gaten dat de klokfreqeuntie uit de mike op de achtergrond aan het meedrummen was.
Dat heb ik verholpen omdat ik nog een kabel had liggen van Michael KC0VIN van => Green Light Labs <= en daarmee was het probleem verleden tijd.

 

De meldingen zijn door PD2RLD naar mij gestuurd terwijl ik een keer onderweg was en zijn dus ontvangen in de auto met de TMD700E (R.I.P.)

Mijn TMD710 in de auto. En zo ziet het TMD710 display in het donker uit.

Basispositie APRS naughty naugthy Hans !!!

Ook makkelijk voor dit soort meldingen. (scherm TMD700)

Oeps,weer een beetje naugthy .... Met dit als gevolg ....... (scherm TMD700)

Na al die "goedbedoelde"meldingen krijg je dit.En dan denk je dat het je vrienden zijn die het goed met je menen....... (scherm TMD700)

<=Heerlijk om zo door de Heimat te gaan => <= gehele route naar huis. Leuke snelheid...

=> Waar hangt PA3HGT-9 nu weer uit? Wordt om de 10 sec. ververst.(Als er een wachtwoord word gevraagd,voer je callsign in of een nickname.) <=

Kenwood THD72 :

Waar hangt de vrouw van PA3HGT met haar => Vitara <= uit ?

Ik heb in 2013 in Portugal vakantie gehouden en heb daar een paar kleine uitstapjes gedaan naar=> West-Algarve , Oost Algarve en ff de zee op om grotten en dolfijnen <= te bekijken met de Kenwood THD72 met een Nagoya antenne van 30 cm.(vermogen 5 watt)
Dat pakte best goed uit met betrekking met afstanden.Op de speedboot en op de kust ben ik diverse keren gezien bij CT3FU (Madeira,afstand 904 km) en EA8CDF (Canarische Eilanden, 1182 km) zie foto's :

APRS naar CT3HF APRS naar EA8CDF

Het bovenstaande is voor 90% mogelijk gemaakt door de inzet van Roland,PD2RLD en zonder hem was dit dus niet mogelijk geweest.

 

In 2014 zijn mijn vrouw en ik een kleine 3 weken in Canada geweest ( British Columbia,heel klein stukje Alaska en Alberta) en heb ik ook APRS bedreven in de auto met een Kenwood THD72 en een MR77 antenne van Diamond.
Soms zat ik met APRS ook in the middle over no-where want je ziet ook het stuk van Alaska niet,soms waren we hele dagen "kwijt".

Aanvang reis Canada 2014 Vancouver-island. Terrace Lange rit... ff naar een leuke ranch: Steaks !

Bijna-totaalplaatje van hele vakantie (timerange was te lang om het geheel weer te geven. APRS-boodschap ontvangen in Canada van PD2EAW ! En PD2RLD was me ook niet vergeten !

In 2016 zijn we naar Californie,Nevada,Utah en Arizona in de USA geweest en daar was ik ook bezig met APRS met dezelfde setup als in Canada.
Net zoals in Canada is de APRS freqeuntie 144,390 Mc.De porto hing gewoon aan de binnenspiegel en dat ging gewoon goed.

Aanvang van de reis,onderweg even gestopt buiten frisco om de APRS bende op te zetten. Even door de mooie bossen.. Up to Las vegas ! Leaving Las Vegas. Inside Las Vegas.

Naar de Grand Canyon ! Naar Los Angeles. Saaie rit...